lördag 31 mars 2012

Sportsliga trakasserier


Det är inte ofta jag känner mig trakasserad och det är väl tur, men jag har sedan ganska många år känt av något som kan benämnas sportsliga trakasserier. Jag avskyr inte sport på något sätt, jag gillar hästsport, konståkning, simhopp, skidåkning av alla de slag och några andra sporter. Men jag tycker inte om att få bollsporterna upptryckta i ansiktet så fort jag slår på tv:n, datorn eller öppnar tidningen. Jag känner mig förföljd och trakasserad av alla bollekar som tas på så blodigt allvar, som på liv och död, och i nöd och lust måste lusa ner varenda tidning, dyka upp i varenda reklampaus och som till och med har ett eget avsnitt i nyheterna. Varför har sporten ett eget avsnitt i nyheterna?! Det är helt absurt när man tänker efter. Det finns ju särskilda sportprogram och speciella sportkanaler man kan välja om man vill titta på sport. Varför kan man inte ha ett obligatoriskt kulturavsnitt i nyhetssändningarna istället? Det vore i alla fall rimligare, men det har man inte. Man hänvisar då till Kulturnyheterna, ett eget program, precis som sporten OCKSÅ har. För att inte tala om alla andra intressanta program som får flyttas fram på grund av att dessa olika lekar inte har lekts färdigt! Jag skulle kunna köpa att man har ett sportavsnitt i nyheterna ifall det handlade lika mycket om annan sport som det gör om bollsport, men så är det ju inte. Vem bestämmer vilka sporter som ska visas i Sporten? Handlar det om antalet utövare och intresserade så har man i så fall helt glömt bort hästsporten. Överhuvudtaget har man nästintill obefintlig programtid för hästsport, eller konståkning för den delen. Där får man alltid hålla till godo med sammandrag och tidsmässiga eftersläpningar, aldrig direktsänt, aldrig se alla deltagare o.s.v. EM i konståkning fick man se sig i stjärnorna efter och av pågående VM ser man endast små glimtar, detta trots framgångsrika svenska talanger. Skandal! Nä, jag känner mig sportsligt trakasserad och även sportsligt diskriminerad, så det så!

© Petra Pantzar


2 kommentarer:

  1. Bra talat Petra! Även jag har funderat på detta både en och två gånger, varför i hela friden sporten får ta så mycket plats i nyheterna. Helt galet!

    SvaraRadera
  2. Toppen! Du har satt ord på mina känslor angående detta ämne! Instämmer till fullo. Bravo Petra!

    Maria Brorsdotter

    SvaraRadera