måndag 28 maj 2012

Sommar


Sommaren står för dörren. För oss som bor i en kyligare del av världen är detta en årstid som betyder mycket. Det är en period då vi får hämta kraft i ljuset och värmen, då vi får chans till vila och återhämtning under semestern. Vi har ambitionen att spendera tid med familj och vänner, att läsa den där boken som legat orörd på nattduksbordet sedan julafton, att vara i sommarstugan, i husvagnen eller i båten, att resa till nya platser och upptäcka nya saker.
   Tidsandan har dock format oss till att vara uppkopplade och à jour dygnet om. Många kan inte släppa sitt arbete under ledigheten, utan har mobilen i handen och laptopen i knäet även på de mest avkopplande platser, såsom på stranden eller i hängmattan. Inte för en sekund vill vi missa vad som händer, eller halka efter med våra arbetsuppgifter, och kanske vill vi vara effektiva och förarbeta så att vi får en mjuk övergång till jobbet efter ledigheten.
   Jag önskar att den här sommaren för de allra flesta ska handla om vila, eftertanke och reflektion. Att vi ska ställa oss frågan ”hur vill jag känna mig under min ledighet och efteråt” inte ”vad ska jag hinna med på semestern”. Det är ganska stor skillnad!


© Petra Pantzar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar