torsdag 18 oktober 2012

När lammen tystnar


I början är de skygga. De trycker kropparna mot varandra, trampar ivrigt, knuffas fram och tillbaka. Ögonen är stora och runda, blicken nyfiken och skrämd. När den ene säger något svarar en annan. Alla vill komma fram men ingen vågar. Men så är där en liten lammunge som ändå hittar modet. Han närmar sig i cirklar som om han vill vinna tid att lägga upp en strategisk plan. Han mixtrar med den ostyriga kroppen, spänner musklerna, och gör lustiga lekfulla utfall. Omisskännligt gör han sig till, kråmar och bockar, buffar mot låren som av en ren händelse, luskar oskyldigt efter reaktioner och bräker mjukt. Jag spelar oberörd trots motsatsen, ignorerar hur han lyckas väcka min uppmärksamhet, och vänder mig om. Ja, jag vänder mig om! Jag vet nämligen hur det känns när lammen tystnar, när värmen de så villigt omsluter mig med upphör, när fascinationen över min speciella karaktär har lagt sig, då blir lammens tystnad så påtaglig att kyla, is och mörker är allt som återstår….

 © Petra Pantzar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar